معالجة رائعة لتعدد السياسات السعرية في الاكسل باستخدام دالة الشرط و دالة SUMPRODUCT

معالجة تعدد السياسات السعرية في الاكسل
جمع قيم فواتير المبيعات في خلية واحدة

وفقا لبحث دالة الشرط عن الأسعار وضربها في الكميات
 SUMPRODUCT & IF


****************
في هذا الفيديو
يمكنك اتقان البحث باستخدام
دالة الشرط
IF  كأداة بحثية لاكثر من قيمة
بحيث تستخدم نتيجة بحثها كمدخل للدالة متعددة المهام 
SUMPRODUCT
وفي حالتنا العملية هذه تم استخدام هذه التوليفة لمعالجة 
السياسات السعرية في حالة تعددها لمبيعات الاصناف
للمزيد من الشروحات والابحاث المهنية
تابعوني علي مدونة
محمود حموده



هناك 5 تعليقات:

  1. الاخ الفاضل الاستاز محمود/ الرجاء افادتى فى حالى شرط بandيكون الناتج يساوى قيمة شرط الا تتعدى قيمة معينة
    بمعن اذا تحقق الشرط يكون الناتج مساوىناتج طرح خانتين بشرط الا تتعدى عدد معين وشكر

    ردحذف
  2. رائع ... بالتوفيق إن شاء الله

    ردحذف
  3. اكثر من رائع ... رجاء خاص كيف التواصل معاك لانى محتاجك فى موضوع مهم جدا

    ردحذف
  4. اكثر من رائع ... ربنا يكرمك ... المهم انا محتاج اتواصل معاك لانى محتاجك فى اساله كتير مع العلم انى مبتدا جدا فى الاكسل ارجو منك الاهتمام

    ردحذف
  5. أنا فعلاً مهما فلت مش هوفى حقك ... انت لك فضل كبيير جدا على بعد ربنا سبحانه وتعالى فى كسر الحاجز النفسى بينى وبين اكسل ... الله يباركلك ويزيدك علم وفهم
    أنا كان عندى سؤال بس فى المعادلة بتاعت sumproduct .. أنا استخدمتها فى إحضار قيمة فاتورة فى تاريخ معين .. بس الشيت اللى أنا عامله سنوى هل ينفع تشتغل زى معادلة vlookup لما كنا بنكتب True وكانت بتجيب القيمة الأقرب أو بمعنى لو عندى سعر إمبارح 10 وسعر الأسبوع الجاى 11 هيبقى التعامل طول الأسبوع بسعر 10 ... مش عارف أنا عرفت أقول الفكرة ولا لأ ... فلو عند حضرتك حل ياريت يكون فى السريع زى ما اتعدونا منك ... مع إنى عارف إن إحنا أخر السنة .. ربنا يقويك

    ردحذف

تحياتي / محمود حموده :- سيتم مراجعة هذا التعليق قبل نشره خلال الـ 24 ساعة القادمة