شرح تصميم دورة دفترية علي الإكسل

أخوتي الكرام 
نشرح في هذا الفيديو 
تصميم دورة دفترية علي الإكسل 
مجموعة دفترية من مبيعات ، مشتريات ، صندوق 
مرتبطة جميعها ومنتهية لميزان مراجعة بالمجاميع والأرصدة
نستغل فيها مهارات دوال الإكسل 
ٍSumif ، If ،Validation Data ،Text
أرجو أن تحوز رضائكم

هناك 7 تعليقات:

  1. مرحبا حمود الشغل حلو ومرتب لكن صعب هاي اول شغله بعدين ما بتحسو شامل يعني وين دفتر اليوميه وبعدها دفتر الاستاذ وكلو شامل يكون على شكل القيد المزدوج تحياتي لجهودك

    ردحذف
    الردود
    1. أخي الكريم / مرحبا بك
      وبكل أهلي في فلسطين
      شاكر لحسن تقديرك واهتمامك
      وردي علي أنه الشرح صعب بالنسبة لاول شغلة
      الحقيقة أنا عملت شرح مفصل لكل مهارة من المهارات المستخدمة
      وجمعناهم كلهم في الفيديو دا في مشروع مبسط
      وبالنسبة لانه مش شامل
      انا حرصت انه يكون مبسط ويفتح الطريق فقط لاستخدام المهارات
      وان شاء الله بعد م نعرض لاكتر نم معارة
      نعمل مشروع كامل
      دعواتك

      حذف
  2. بجد ربنا يبارك فيك انا اول مره ادخل على الدونه وانا لسه حديثى التخرج وقررت انى انزل كل المدونه لاتها هتفدنى جدااااااااا بجد جهد رائع ومميز جدااااااا بس لا تكتفى ولا تحرمنا من مجهودك وعلمك يا اخى ربنا يبارك فيك .... وانا اعلم ان هناك الكثير يستفيدون من علمك ولكن القليل من يشكروك .... اشكرك اخى

    ردحذف
  3. إذيك يا استاذ محمود بجد انت انسان محترم جدا وربنا هيجازيك عنا كل خير ان شاء الله انا احمد كنت كلمت حضرتك قبل كدا ف الفون بخصوص الدوره دي برضو وقت ما كان التاريخ بيطلع معايا 40909 وكنت افادتني وبجد انا بحبك اوي وربنا يخليك لينا يارب وفعلا مصر ولاده

    ردحذف
  4. إذيك يا استاذ محمود بجد انت انسان محترم جدا وربنا هيجازيك عنا كل خير ان شاء الله انا احمد كنت كلمت حضرتك قبل كدا ف الفون بخصوص الدوره دي برضو وقت ما كان التاريخ بيطلع معايا 40909 وكنت افادتني وبجد انا بحبك اوي وربنا يخليك لينا يارب وفعلا مصر ولاده

    ردحذف
  5. رجاء ياستاذ محمود يكون الفيديو اوضح شويه على شان فيه معادلات مش عارف اكتبها بس لو الفيديو يكون بصورة اوضح على شان نقدر نشوف المعادلات شكلها ازاى

    وشكرا

    ردحذف
  6. أخى محمود أحب أقولك انى كل ما اشوف درس من دروسك اتأكد انك استاذ كبير ورجل محترم جدا واتمنى ان تقوم بشرح مشروع متكامل للحسابات حتى عمل الميزانية العمومية ولك منى وافر الإحترام والتقدير

    ردحذف

تحياتي / محمود حموده :- سيتم مراجعة هذا التعليق قبل نشره خلال الـ 24 ساعة القادمة